Badanie trzeźwości pracownika
Kontrola trzeźwości pracownika: kluczowy element zatrudniania dla bezpieczeństwa w miejscu pracy
Współczesne miejsce pracy wymaga uwagi nie tylko w kwestiach fachowych umiejętności pracowników, ale także w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa dla wszystkich. Jednym z aspektów, który ma kluczowe znaczenie w tym kontekście, jest kontrola trzeźwości pracownika.
Dlaczego kontrola trzeźwości pracownika jest ważna?
Kontrola trzeźwości pracownika to procedura, która ma na celu sprawdzenie, czy osoba wykonująca pracę jest trzeźwa i nie znajduje się pod wpływem substancji psychoaktywnych, takich jak alkohol czy narkotyki. Jest to kluczowy element bezpieczeństwa w miejscu pracy, zwłaszcza tam, gdzie praca niesie ze sobą potencjalne ryzyko dla życia, zdrowia innych pracowników lub osób oraz mienia.
Od 21 lutego 2023 r. pracodawca może wprowadzić wśród pracowników kontrole trzeźwości lub kontrole na obecność innych środków działających podobnie do alkoholu jeśli jest to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia lub dla ochrony mienia.
Kontrola trzeźwości przez pracodawcę może obejmować tylko takich pracowników, których praca stwarza zagrożenie dla życia i zdrowia innych pracowników lub osób albo dla mienia (jakiegokolwiek, tj. nie tylko mienia pracodawcy, ale także mienia osób trzecich).
Pracodawca powinien ustalić w akcie wewnątrzzakładowym, tj. układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy lub obwieszczeniu, wprowadzenie kontroli trzeźwości, grupę lub grupy pracowników objętych taką kontrolą i sposób jej przeprowadzania (w tym rodzaj urządzenia wykorzystywanego do kontroli, czas i częstotliwość jej przeprowadzania).
Pracownicy powinni być świadomi zasad kontroli trzeźwości i korzystania z narzędzi do monitorowania. To może pomóc uniknąć konfliktów i nieporozumień.
Więcej informacji na temat kontroli trzeźwości pracowników w naszym kursie "Prawo pracy po zmianach KP 2023 r."
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Baza wiedzy